۴۵۰میلیاردتومان اعتبار برای تکمیل بزرگراه خراسان جنوبی نیازاست

به گزارش نسیم قائن ، خادمی معاون ساخت وتوسعه راهها در وزارت راه و شهرسازی پیش از ظهر امروز درمراسم آغاز عملیات اجرایی روسازی بتنی در جاده قاین- بیرجنداظهار داشت: آغاز عملیات روسازی بتنی برای نخستینبار در کشور در این محور با پیشرفتهترین دستگاهها اجرامی شود.
وی گفت: پیرودستور مقام عالی وزارت راه وشهرسازی در دوسال گذشته مبنی بر اجرای عملیات روسازی بتنی در ۱۰درصد از جاده های کشور مطالعات صورت گرفته وپس ازبازدید ار کشورهای خارجی توسط کارشناسان دستگاه فنیشراز کشورآلمان خریداری و۶ماه پیش وارد کشورشد .
خادمی بیان داشت: امروز برای اولین بار استفاده از روکش بتنی وارد فاز اجرایی شد .
وی افزود: این عملیات در ۴۰کیلومتر از محورقاین- بیرجند اجرا خواهد شد.
معاون ساخت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به صرفه اقتصادی این طرح بیان داشت: روسازی بتنی سوابق بالایی دارد و آنچه برای ما در راستای اجرای این طرح اولویت دارد بالا رفتن طول عمر رویه و صرفه اقتصادی است و با توجه به اینکه امروز در کشور تولید سیمان مازاد است باید برای مصرف آن برنامهریزی شود بنابراین در بخش جادهسازی با اجرای این طرح میتوانیم از مازاد تولید سیمان استفاده کنیم.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم قیر کمتری در امر جادهسازی استفاده کنیم سودآوری و منافع آن برای کشور بیشتر است.
خادمی با بیان اینکه از ۸۵۰ کیلومتر بزرگراه که عملیات اجرایی آن در استان در دست اقدام بوده ۳۳۰ کیلومتر مربوط به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور است، یادآور شد: در تمام محورهای منتهی به خراسان جنوبی عملیات باند دوم در حال اجرا بوده ولی اولویت آن سرعت بخشیدن به اجرای عملیات باند دوم محور قاین – بیرجند است.
معاون ساخت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور دوباندهسازی محور بیرجند _ قاین را جزو اولویتها در خراسان جنوبی دانست و اضافه کرد: برای اتمام عملیات اجرایی دوباندهسازی ۳۳۰ کیلومتر از جادههای استان که توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در دست اجرا است ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.
خادمی با اشاره به اینکه محور بیرجند_ قاین با طول ۱۰۰ کیلومتر با توجه به اینکه کریدور شرق به غرب است از اهمیت زیادی به لحاظ بار ترافیکی برخوردار است، یادآور شد: اجرای طرح دوبانده سازی در این محور حدود ۱۳ کیلومتر به بهرهبرداری رسیده، ۲۰ کیلومتر تا پایان امسال به بهرهبرداری میرسد، ۴۰ کیلومتر در سال ۹۶ و مابقی در سال ۹۷ به بهرهبرداری میرسد.
وی بیان داشت: برنامه ما برای ۳۳۰کیلومتر از جاده ها استان که توسط شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل ونقل کشور دردست اجراست این است که تا ۴سال آینده به اتمام برسد .
خادمی درادامه گفت: پیشرفت فیزیکی عملیات راه سازی در کل استان خراسان جنوبی ۴۵درصد است وبرای عملیات اجرایی ۳۳۰کیلومتر که توسط شرکت توسعه انجام می شود ۱۸۰میلیاردتومان دیگر نیاز است .
وی با بیان اینکه از ۸۵۰ کیلومتر اجرای طرح دوباندهسازی راههای استان ۴۴۰ کیلومتر زیر بار ترافیکی قرار گرفته است، گفت: مابقی این میزان که حدود ۴۰۰ کیلومتر است حداکثر تا چهار سال آینده به بهرهبرداری میرسد.
خادمی افزود:برای ۸۵۰کیلومترمحور قاین –بیرجند ۴۵۰میلیاردتومان دیگر نیاز است وبا توجه به محدودیت اعتباری امیدواریم بتوانیم قطعات را به زودی تحویل دهیم.