مقصر سقوط هواپیمای تهران ــ یاسوج اعلام شد؛ بیتوجهی آسمان به محدودیت پرواز خلبان

به گزارش نسیم قائن ، در بخشی از گزارش سازمان هواپیمایی با اشاره به انجام عمل قلب باز خلبان در سال ۸۸ تأکید کرده است؛
خلبان مرحوم برابر مقررات پزشکی مندرج در فصلهای یک و شش از انکس یک و سند ۸۹۸۴ ایکائو و همچنین part MED مقررات پزشکی هوایی فعلی سازمان (AirCrew) با درج محدودیت سن بالای ۶۰ سال و محدودیت OML معتبر پزشکی کلاس یک مواجه بوده است.
نامبرده در سال ۸۸ تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفته و پس از آن ۹ماه منع پروازی داشته و بعد از این مدت برابر مقررات پزشکی هوایی وقت ارزیابیهای تخصصی توسط پزشک معتمد قلب سازمان بهعمل آمده و با نظریه کمیسیون پزشکی هوایی وقت سازمان مورخ ۲۴ خرداد ۸۹ با محدودیتهای زیر مجاز به پرواز شده است؛
۱ ــ اعتبار گواهینامه پزشکی شش ماه باشد
۲ ــ همراه یک خلبان باید کمکخلبان بدون محدودیت پزشکی و عملیاتی پرواز کند
۳ ــ در هر چک پزشکی هوایی ارزیابی تخصصی قلب و عروق نیز بهعمل آید
این در حالی است که طبق گزارش سازمان هواپیمایی کشوری هواپیمایی آسمان به این محدودیتها توجه نکرده است، در بخش پایانی گزارش مذکور آمده؛ 《کلیه خلبانان موظف به رعایت محدودیتهای عنوانشده در گواهینامه خود و اعلام به واحدهای عملیات شرکت بوده و محدودیتهای خلبان میبایست در برنامهریزی عملیات شرکت مورد پایش قرار گیرد. 》
در بخش دیگری از گزارش مقدماتی سازمان هواپیمایی کشوری درباره سقوط هواپیمای آسمان با اشاره به ساخت هواپیمای ATR آمده است؛ هواپیما از نوع توربو پراپ تولید سال ۱۹۹۳ میلادی و کارکرد آن ۲۸۸۵۷ ساعت پروازی و ۲۸۴۹۷ سیکل پروازی بوده است.
بخشهایی از گزارش مقدماتی سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه میآید؛
در بخش آرایش فنی ۰۱۷۰-۲۰۰۹; No A این هواپیما بهدلیل تحریم شرکت آمریکایی انجام نپذیرفته بوده با این حال شرکت آسمان بر اساس دستورالعمل کارخانه اقدام به انجام یک راهحل مقطعی یا AMOC کرده است. این راهحل باید به اطلاع سازمان هواپیمایی کشوری میرسیده که نرسیده است.
خلبان پرواز با اذعان به سقف پوشش ابر ۱۵۰۰۰ پایی در منطقه، در تماس با برج یاسوج قصد خود را ادامه مسیر تا روی فرودگاه براساس طرح تقرب و پرواز بهحالت VMC از سمت چپ باند برای فرود بیان کرده است.
پرواز برای کاهش ارتفاع به ۱۷۰۰۰ پایی مجاز شده بوده است اما کرو ابتدا با تنظیم ارتفاع ۱۵۰۰۰ پا روی خلبان خودکار اقدام به آغاز کاهش ارتفاع کرده و سپس ارتفاع ۱۴۰۰۰ پا را روی اتوپایلوت ست کردهاند و از ارتفاع مجازشده و ارتفاع ایمن منطقه پایینتر آمدهاند.
سیستمهای هواپیما از جمله موتورها و سیستم یخزدایی طبق خواست خلبانها کار میکرده و مشکل فنی تا این لحظه دیده نشده است.
کرو در ساعت ۹:۳۱:۱۴ هشدار استال دریافت کردهاند. سرعت هواپیما در این لحظه ۱۱۷ نات و گشتاور موتورها روی ۶۷ درصد بوده است. هواپیما سپس هشدار GPWS دریافت کرده است.
خلبانان تا ثانیهای قبل از برخورد بهدلیل پوشش ابر متوجه وجود کوه در روبهرو نشدهاند و در لحظه آخر با مشاهده کوه سعی در انجام مانور شدید گردش به چپ جهت پرهیز از برخورد داشتهاند که بینتیجه بوده است.
ترکیب خدمه پروازی (خلبان و کمکخلبان) برای این پرواز در مغایرت با محدودیتهای تعیینشده توسط سازمان بوده، خلبان مجاز به پرواز با یک کمکخلبان نبوده و موضوع میبایست مورد دقت واحد عملیات شرکت هواپیمایی آسمان قرار میگرفت.
همچنین در بخشی از این گزارش شایعات مربوط به آتشسوزی اطفای حریق هواپیما توسط مسافران تکذیب شده است.
متن کامل گزارش را اینجا ببینید.
انتهای پیام/*