سیاسی

مسؤولان تولیدکنندگان را در تنگنا قرار ندهند/ عرضه جاجیم‌ روستای روم در ترکیه و عمان

به گزارش نسیم قائن ، صنایع دستی به عنوان میراثی ماندگار و برجای مانده از پیشینیان، روایتی گویا از فرهنگ مردمانی است که در ادوار مختلف تاریخ اعضای یک جامعه کوچک یا بزرگ با مؤلفه‌های خاص خود را تشکیل می‌دادند و هر یک از آداب و رسوم زندگی آن‌ها علاوه بر جنبه‌‌های مادی آن، برخاسته از یک بینش اعتقادی بوده است.
خراسان‌جنوبی نیز به عنوان یک استان شناخته شده و پیشتاز در تولیدات و صنایع دستی شاخص، به خوبی توانسته از رهگذر این تولیدات فرهنگ و هنر غنی خود را به مخاطبان و علاقمندان بشناساند.
اشاره‌ای به هنر جاجیم‌بافی
هنر جاجیم‌بافی یکی از کهن‌ترین صنایع دستی خراسان‌جنوبی به ویژه در بخش قاینات است که از دیرباز در بین خانواده‌های روستایی و عشایر رواج داشته است.
جاجیم پارچه‌ای ضخیم و کم عرض و دستبافته‌‌ای شبیه پلاس و گلیم با نقش‌های راه راه رنگی و جزو آن دسته از هنرهای زیبایی است که این روزها نمونه‌های ماشین‌بافت آن بیشتر از دست بافت دیده می‌شود.
رنگ‌های به کار رفته در جاجیم در ۶ تا ۸ رنگ است و بیشتر از رنگ‌های سنتی و گیاهی و طرح‌های ساده و هندسی و اغلب به دو شکل راه راه و ستاره‌ای بافت می‌شود، رنگ‌های به کار رفته در جاجیم شامل نارنجی، زرد، سیاه، سبز، آبی، سفید، سورمه‌ای و کرم است.
با توجه به اینکه تاریخچه دقیقی از هنر جاجیم‌بافی در دسترس نیست اما با توجه به پیشینه هنر نساجی که با توجه به مدارک کشف شده قدمت آن به شش هزار و ۵۰۰ سال پیش بر می‌گردد می‌توان حدس زد که قدمت هنر جاجیم بافی آن‌چنان فاصله زیادی با قدمت نساجی نداشته باشد.
در حالی که حفظ این هنر اصیل نیاز به توجه و ترویج دارد تا آیندگان نیز از داشتن و دیدن این هنر زیبا و اصیل بهره‌مند باشند، رضا رضاپور یکی از کارآفرینان خراسان‌جنوبی در راستای زنده کردن هنر جاجیم‌بافی نهایت تلاش خود را به کار گرفته و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نکرده است.
سال ۸۴؛ آغاز فعالیت شرکت تعاونی جاجیم‌بافی
مدیر عامل شرکت تعاونی جاجیم‌بافی روستای روم و کارآفرین برتر خراسان‌جنوبی پیرامون راه‌اندازی این شرکت تعاونی در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: شرکت تعاونی جاجیم ‌بافی روستای روم از سال ۱۳۸۴ به صورت رسمی در قالب تعاونی فعالیت خود را با مشارکت ۳۵ نفر از زنان روستای روم آغاز کرد.
شرکت تعاونی جاجیم‌بافی روستای روم ۷ سال متوالی به عنوان تعاونی برتر استان انتخاب و مدیرعامل آن علاوه بر آن در سال ۹۳ به عنوان کارآفرین نمونه استان و در سال ۹۴ به عنوان کارگر نمونه انتخاب شده است.
این تعاونی در سال ۹۴ به عنوان یک مجموعه موفق در حوزه صنایع دستی کشور مفتخر به تندیس و لوح افتخار از سوی معاونت رئیس‌جمهور و رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور شده است.
رضا رضاپور با اعلام اینکه این شرکت تعاونی با سرمایه اولیه ۷ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان آغاز به کار کرد، بیان داشت: این تشکل اهدافی را برای خود ترسیم کرد که بر ۵ محور؛ ایجاد مشاغل خانگی، آموزش، ساخت و تهیه تجهیزات مورد نیاز، تهیه مواد اولیه مرغوب و کنترل کیفیت محصول و در نهایت فروش تولیدات تولیدکنندگان است.
عدم برخی نظارت‌ها در شیوه تولید
به گفته وی اهداف ترسیم شده توانست ساماندهی خوبی را در حوره توسعه صنعت جاجیم‌بافی در روستای روم انجام دهد چرا که هنر جاجیم‌بافی در روستای روم از قدمت دیرینه برخوردار بود که متأسفانه به دلیل برخی عدم نظارت‌ها در شیوه تولید به رکود رسیده بود.
این کارآفرین از عضویت ۷۵ نفر در شرکت تعاونی جاجیم‌بافی روستای روم خبر داد و به سیاست‌های عضوگیری در این شرکت تعاونی اشاره و عنوان کرد: سیاست عضوگیری تعاونی به این گونه است که به ازای شغلی که بتواند ایجاد کند اعضا را افزایش می‌دهد.
شروط عضویت در شرکت تعاونی جاجیم‌بافی/ تولید بیش از ۷۰ نمونه محصول
رضاپور همچنین سکونت در روستای روم و ادامه شغل جاجیم‌بافی را از شروط عضویت در شرکت تعاونی بیان کرد و افزود: شرکت تعاونی جاجیم‌بافی صرفا به تولید جاجیم و تکمیل آن می‌پردازد به این صورت که نخ از کارخانه خریداری شده و به جاجیم تبدیل می‌شود، در مرحله بعدی جاجیم بافته شده به عنوان یک ماده اولیه در نظر گرفته شده و محصول نهایی تولید می‌شود.
وی به نمونه محصولات تولید شده در این شرکت تعاونی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۷۰ نمونه محصول در دو خط تولید جاجیم پشمی دستبافت و جاجیم صنعتی تولید و در سطح کشور عرضه می‌شود.
رکود حاکم بر بازار؛ سبب بر زمین ماندن برنامه صادراتی تعاونی
مدیر عامل شرکت تعاونی جاجیم‌بافی روستای روم در خصوص صادرات این محصول و برنامه صادراتی شرکت تعاونی، توضیح داد: برنامه صادراتی شرکت قرار بود تا پایان سال ۹۵ محقق شود و در این برنامه باید کار برندسازی، استانداردسازی، بسته‌بندی مناسب و شناسایی محصولات صادرات‌محور به کشورهای هدف انجام شود، گرچه اقدامات اولیه صورت گرفت و طرح و بسته‌بندی آماده، برندسازی انجام و استانداردهای لازم اخذ شد اما رکودی که طی ۳ تا ۴ سال اخیر بر بازار حاکم شده سبب شد که شرکت با کمبود نقدینگی مواجه شود و این امر تاکنون محقق نشده است.
این کارآفرین نمونه خراسان‌جنوبی به حضور خود در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی اشاره کرد و بیان داشت: شرکت تعاونی جاجیم‌بافی روستای روم در ۱۷۰ نمایشگاه استانی در سراسر کشور و یک نمایشگاه خارجی حضور داشته و به معرفی و فروش محصولات تولید شده پرداخته است.
ماجرای حضور صنعتگران در نمایشگاهی که جز ضرر چیزی عایدشان نکرد!
گرچه این شرکت تعاونی از حضور در نمایشگاه خارجی سودی نبرده و تنها چیزی که عایدشان شد ضرر و زیان بود، این ماجرا را از زبان این کارآفرین جویا می‌شویم.
رضاپور در خصوص حضور شرکت تعاونی در نمایشگاه خارجی، توضیح داد: براساس فراخوان معاونت صنایع دستی استان اردبیل و اطلاع‌رسانی معاونت صنایع دستی استان‌ها مقرر گردید دومین نمایشگاه رسمی کشور ایران در شهر باتومی گرجستان برگزار شود.
وی به حواشی به وجود آمده در خصوص این نمایشگاه اشاره کرد و ادامه داد: سازمان مربوطه شرکت برگزارکننده نمایشگاه را معرفی کرده و افراد متقاضی پول را به حساب شرکت واریز و محصولات را جهت عبور از گمرک به شرکت دادند که متأسفانه شرکت به تعهدات خود عمل نکرد و بعد از دو هفته انتظار نمایشگاه مربوطه برگزار نشد.
جواب مسؤولان به صنعتگران؛ شرکت خصوصی بوده و نباید پول را می‌دادید!
این کارآفرین با اعلام اینکه حدود ۹۰ صنعتگر از سراسر کشور برای حضور در این نمایشگاه ثبت‌نام کرده بودند، مطرح کرد: با وجود اینکه پول اجاره غرفه‌ها از جیبمان رفت اما زمانی که وارد کشور شدیم و موضوع را مطرح کردیم مسؤولان مربوطه به صراحت اعلام کردند که “شرکت خصوصی بوده و نباید پول را می‌دادید” در صورتی که خود میراث فرهنگی شرکت را معرفی کرده بود.
در این نمایشگاه چیزی جز ضرر عاید صنعتگران کشور نشد لذا مسؤولان باید در این خصوص تدابیری بیاندیشند که این اتفاقات نیفتد چرا که به وجود آمدن چنین مسائلی سبب بی‌میلی و عدم اطمینان صنعتگران می‌شود.
عرضه جاجیم‌های روستای روم در کشورهای ترکیه و عمان
رضاپور از عرضه محصولات شرکت تعاونی توسط هم استانی‌های ساکن در کشورهای ترکیه و عمان خبر داد و بیان داشت: همچنین محصولات تولیدی شرکت تعاونی در ۲۷ استان کشور عرضه می‌شود.
وی کیفیت محصولات و رضایت مشتری را دو اصل اساسی دانست و استقبال مردم از تولیدات شرکت تعاونی جاجیم‌بافی روستای روم را خوب ارزیابی کرد و گفت: فروش محصولات شرکت تعاونی تاکنون با روند رو به رشدی مواجه بوده به طوری که هر سال نسبت به سال گذشته شاهد تغییراتی در این روند هستیم.
چشم‌انداز شرکت تعاونی؛ توسعه جمعیتی روستای روم
مدیر عامل شرکت تعاونی جاجیم بافی‌روستای روم به ترسیم سند چشم‌انداز شرکت تعاونی اشاره کرد و تبیین کرد: امیدواریم با هنر جاجیم‌بافی به سند چشم‌انداز شرکت که توسعه جمعیتی روستای روم که مبتنی بر شغل جاجیم‌بافی و صنعت گردشکری است، برسیم.
نقدینگی؛ مشکلی که همچنان گریبان‌گیر واحدهای تولیدی است
رضاپور نقدینگی را یکی از مهم‌ترین معضلاتی دانست که گریبان‌گیر واحدهای تولیدی است و عنوان کرد: باید برای تأمین نقدینگی شیوه خاصی از طریق بانک‌ها و دولتمردان جهت کمک به واحدهای تولیدی اتخاذ شود.
گلایه صنعتگران از حسابرسی تأمین اجتماعی و مالیات بر ارزش افزوده
وی اعلام کرد: از مواردی که مجموعه‌های تولیدی را اذیت می‌کند بحث‌های حسابرسی تأمین اجتماعی و مالیات بر ارزش افزوده است که سبب به وجود آمدن بدهکاری‌های کلان برای مجموعه‌های تولیدی شده و تأمین نقدینگی مجموعه‌ها را سخت می‌کند.
این کارآفرین به یکی از مهم‌ترین دلایل بی‌پولی واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: بدهکاری‌هایی که به واسطه حسابرسی‌ها و بازرسی‌ها به وجود می‌آید یکی از علت‌های بی‌پولی مجموعه‌های تولیدی است.
ضرورت تعامل مسؤولان با واحدهای تولیدی/ تولیدکنندگان را در تنگنا قرار ندهید
رضاپور از مسؤولان خواست تا با واحدهای تولیدی تعامل داشته باشند و عنوان کرد: جهت شفاف‌سازی نظام مالیاتی کشور نباید به تعاونی‌هایی که اسناد و مدارک خود را به صورت شفاف ارائه می‌دهند و در اختیار مسؤولان قرار می‌دهند فشار وارد شود.
وی ادامه داد: باید این را بپذیریم که اگر قرار است تمام مؤدیان مالیاتی و کسانی که مشمول بیمه اجباری هستند شناسایی شوند افرادی که کار آن‌ها شفاف هستند می‌توانند به دولت کمک کنند بنابراین نباید با این فشارها کاری کنند که تولیدکنندگان به جرگه افراد حقیقی پیوسته و از خیر تعاونی بگذرند.
لزوم ایفای نقش نمایندگان مجلس در زمینه اصلاح قوانین
مدیر عامل شرکت تعاونی جاجیم بافی روستای روم اصلاح قوانین را مهم‌ترین مشکل دانست و به نقش نمایندگان مجلس در این راستا اشاره و مطرح کرد: قوانین باید به گونه‌ای باشد که افراد با رغبت درگیر اشتغال و تولید شوند و در این حیطه نمایندگان مجلس می‌توانند بهترین نقش را ایفا کنند.
درخواست تولیدکنندگان از مسؤولان؛ قوانین تولید و اشتغال را ساده‌تر کنید
رضاپور تبیین کرد: اگر می‌خواهیم نقدینگی کشور به سمت تولید و اشتغال سوق داده شود باید از یک طرف قوانین تولید و اشتغال را ساده‌تر کنیم و از طرف دیگر قوانین سختگیرانه تری نسبت به معافیت‌های پولی و سرمایه‌ای کشور به وجود آوریم.
به گفته وی شرکت تعاونی جاجیم‌بافی روستای روم صرف یک مجموعه اقتصادی درآمدزاد فعالیت نمی‌کند که درآمد و سود برای این مجموعه مهم داشته باشیم بلکه یک رسالت اجتماعی را برای خود تعریف کردیم و قرار است با هنر جاجیم بافی و بحث گردشگری، روستای روم را به توسعه برسانیم.
این کارآفرین درآمد شرکت تعاونی جاجیم بافی روستای روم را در سال گذشته حدود ۶۰۰ میلیون تومان اعلام و به طرح توسعه شرکت تعاونی اشاره و بیان داشت: جهت طرح توسعه شرکت تعاونی از محل صندوق توسعه ملی درخواست تسهیلات کردیم که حدود یک یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان مصوب شد.
رضاپور نقدینگی ضروری شرکت تعاونی را ۳۰۰ میلیون تومان ذکر و تصرح کرد: اگر این رقم پرداخت شود می‌توان ‌نقدینگی شرکت تعاونی را مرتفع و اشتغال ۳۵ نفر دیگر را محقق کرد.
مهم‌ترین خواسته کارآفرین استان از مسؤولان
مهم‌ترین خواسته این کارآفرین از مسؤولان استانی حمایت از کالای ایرانی است و می‌گوید: حمایت از کالای ایرانی صرفا به معنای خرید نیست، مسؤولان اگر به توانمندسازی و رفع مشکلات واحدهای تولیدی کمک کنند و ضمن تعریف محورهای گردشگری استان زمینه شناساندن واحدهای تولیدی را به گردشگران مهیا کنند بهترین کمک خواهد بود.
وی استقبال مسؤولان را از صنایع دستی استان خوب ارزیابی کرد و ابراز داشت: توانستیم مسؤولان را متقاعد کنیم که از محصولات تولیدی استان و شرکت تعاونی جاجیم‌بافی استفاده ولی این به تنهایی کفایت نمی‌کند.
توجه به حوزه صنایع دستی؛ تنها راه نجات روستاها
مدیر عامل شرکت تعاونی جاجیم‌بافی روستای روم خشکسالی‌های حاکم بر خراسان‌جنوبی را طی سال‌های اخیر مورد بحث قرار داد و گفت: تنها راه نجات روستاها، توجه به حوزه صنایع دستی است چون در اکثر روستاها یک هنر دستی از قدیم مرسوم بوده و اگر این هنر به تولید برسد و اشتغال ایجاد کند، هم بدون رقیب است و هم می‌تواند روستا را را از بحران‌‌های موجود نجات دهد.
رضاپور بر لزوم نگارش سیاست‌گذاری‌های کلی تأکید کرد و بیان داشت: باید سیاست‌گذاری‌های کلی ترسیم شود و بدانیم که ده سال آینده قرار است به کجا برسیم، این امر از دست تولیدکننده بر نمی‌آید که آن را ترسیم کند لذا باید بخش دولتی ورود یابد و برای این کار راهکار و برنامه ارائه دهد.
غفلت و بی‌توجهی به پتانسیل مرز در حوزه صنایع دستی
وی مرز را یکی از بهترین پتانسیل‌های موجود دانست و اعلام کرد: در اکثر استان‌های مرزی مرز یک پتانسیلی است که در بسیاری از حوزه‌ها از آن استفاده می‌شود که متأسفانه در حوزه صنایع دستی از مرز هیچ استفاده نمی‌شود؛ حتی یک ویترین صنایع دستی در مرز نیست که کسی که وارد گمرک می‌شود با توانمندی‌های استان آشنا و سپس جهت خرید کالا اقدام کند.
این کارآفرین برگزاری نمایشگاه در کشورهای همسایه را جزو برنامه‌هایی دانست که در تمام استان‌های مرزی پیگیر آن هستند و تبیین کرد: متأسفانه در خراسان‌جنوبی این اتفاق کمتر می‌افتد که خود استان نمایشگاهی برگزار و ظرفیت‌های موجود را بشناساند.
مشکلات و موانع موجود بر سر راه تولیدکنندگان
رضاپور در مورد مشکلات و موانع موجود بر سر راه تولیدکنندگان حوزه صنایع دستی لب به سخن گشود و گفت: نبود برند، بسته‌بندی نامناسب و عدم توسعه صنایع دستی متناسب با نیاز بازار از مهم‌ترین مشکلات و موانع موجود در حوزه صنایع دستی است.
گلایه از عدم توجه به آموزش‌های لازم در حوزه صنایع دستی
وی از عدم توجه به آموزش‌های لازم در حوزه صنایع دستی گلایه کرد و توضیح داد: به آموزش‌های لازم در حوزه صنایع دستی توجه جدی نمی‌کنیم، منظور از آموزش این نیست که به تولید کننده آموزش دهیم که چگونه تولید کند، آموزش یعنی یادگیری روش بازاریابی، فروش و معرفی محصولات.
مدیر عامل شرکت تعاونی جاجیم‌بافی روستای روم صنعتگران و هنرمندان حوزه صنایع دستی را افراد سخت‌کوشی دانست که برای رسیدن به رشد و تعالی نیازمند ترسیم اهداف بلندتری هستند و اضافه کرد: هنرمندان و صنعتگران این عرصه اگر یک برنامه‌ریزی بلندمدت را تعریف و در راستای آن برنامه‌ریزی هدف گذاری و سیاست‌گذاری کنند قطعا به رشد خواهند رسید.
سخن پایانی
صنایع دستی تولید هنرمندان داخلی نمادی از فرهنگ و تمدن ایران زمین است که علاوه بر اینکه دوستداران شایانی در داخل کشور دارد، از نظر کیفیت و اصالت و غیره توانمندی رقابت با اغلب کشورها، چون هند و چین را نیز دارد.
همانطور که محصولات کم‌کیفیت و گاها بی‌کیفیت چینی صنایع دیگر ما را مورد هدف قرار دادند، صنایع دستی جعلی و بی‌کیفیت عمدتا چینی و ترک نیز در حال از بین بردن صنایع دستی اصیل ایرانی هستند، صنعتی که نه تنها می‌تواند ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی برای کشور به همراه داشته باشد بلکه می‌تواند حامل پیام فرهنگ ایران برای سایر نقاط جهان نیز باشد.
برای تحقق شعار امسال که به نام حمایت از کالای ایرانی مزین شده، حمایت از این نوع کالای تولیدی ارزنده و مرغوب هنرمندان ایرانی باید در صدر توجه مسؤولین امر قرار گیرد چرا که کالای ایرانی فقط محصولات صنعتی و کارخانجات کشور نیست بلکه دست‌ساخته‌های هنرمندان نیز خود نوعی کالای ایرانی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا