سیاسی

غلتک دوبانده سازی محور دلهره روی سربالایی کمبود اعتبار

به گزارش نسیم قائن ، «۱۰۰ میلیارد تومان ، نیاز محور دلهره برای پایان دوبانده سازی ». این رقم آخرین خبری بود که هفته گذشته از نیاز مالی پروژه محور بیرجند – قاین اعلام شد و به نوعی گفته شد که به این زودی ها نباید منتظر تکمیل این محور حادثه ساز و پر خطر استان بود.
رقم اعلامی به اندازه ای است که با توجه به روند تخصیص ها خیلی نمی توان به تخصیص آن امیدوار بود و در نتیجه حرف زدن از پایان این پروژه در بازه زمانی نزدیک سخنی به گزاف خواهد بود .
در شرایط فعلی هر چند تعدادی از پیمانکاران با وجود طلب از دولت موتور فعالیت غلتک های راه سازی را در این مسیر خاموش نکرده اند اما معتقدند باقی ماندن شرایط و پرداخت نشدن به موقع مطالبات می تواند زمان اجرای پروژه را از آن چه وعده داده شده است نیز طولانی تر کند .
البته برخی نیز بر این عقیده اند که حتی اگر نیمی از نیاز پروژه به طور کامل تخصیص یابد می توان دوبانده سازی محور بیرجند – قاین را تا شهریور سال آینده به اتمام رساند.
حال باید دید که با وجود افزایش تردد ها ، کمین حادثه در نقاط مختلف این محور و تخصیص قطره چکانی اعتبارات ، تدبیر مسئولان استان برای پایان کابوس رانندگی در این مسیر چیست؟
۳سال تمدید قرارداد
پیمانکار یکی از قطعات پروژه دوبانده سازی محور بیرجند – قاین درباره وضعیت پیشرفت این پروژه و مشکلات سر راه آن این گونه می گوید : بزرگ ترین مشکل اجرای این پروژه کمبود اعتبارات است و اگر این اعتبارات تامین شود پیشرفت ،چند برابر خواهد شد.
«البان فروش» که در قطعه اول این پروژه به طول ۲۸٫۸ کیلومترفعال است می افزاید: حدود ۳ سال از تاریخ اتمام قرارداد ما با وزارت راه و شهرسازی می گذرد اما از آن زمان تا کنون به دلیل نبود اعتبار، قرارداد تمدید شده و زمان آخرین قرار داد تا شهریور ماه امسال بود که به احتمال زیاد تمدید خواهد شد.
وی با بیان این که حدود ۷۵ درصد از قطعه اول این محور اجرا شده است، ادامه می دهد : از ابتدای مسیر تا کیلومتر ۱۴ این جاده روکش آسفالت ، تا کیلومتر ۱۷ آسفالت لایه زیری و تا کیلومتر ۲۴ نیز خاکریزی و بیس انجام شده است و عملیات خاکبرداری کل این قطعه به اتمام رسیده است.
اسناد ضرر ده
وی میزان طلب شرکت از دولت را حدود ۶ میلیارد تومان اعلام می کند و می افزاید : تا کنون فقط ۲ میلیارد تومان از مطالبات خود از دولت را به صورت اسناد خزانه دریافت کرده ایم.
به گفته وی دولت در حال حاضر نقدینگی ندارد که به پیمانکاران بپردازد از این رو به جای طلبشان به آن ها اسناد خزانه تحویل می دهد که ما نیز باید به ناچار این اسناد را پذیرفته و در بورس معامله کنیم و وقتی در بورس معامله شود از مبلغ اصلی آن کاسته می شود طوری که به ازای هر ماه حدود ۴ درصد تنزیل می شود و ما باید این تنزیل را بپذیریم.
پرداخت تسهیلات به پیمانکاران
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم کمبود اعتبار را مهم ترین مشکل پیش روی اجرای پروژه دو بانده سازی محور بیرجند – قاین بیان می کند و می افزاید : سال گذشته حدود ۲۲ میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران محور بیرجند – قاین پرداخت شد و هنوز حدود ۲۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از دولت طلبکار هستند و قرار است امسال ۳ میلیارد تومان دیگر از این مطالبات پرداخت شود.
«جعفری» با بیان این که برای اتمام عملیات دوبانده سازی این محور با احتساب مطالبات پیمانکاران به حدود ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است، می افزاید : پیمانکاران پروژه قول داده اند که اگر حتی ۵۰ میلیارد تومان از این رقم تامین شود تا شهریور ماه سال آینده آن را به اتمام برسانند.
وی به تسهیلاتی که قرار است بانک ملی به هر یک از ۳ پیمانکار محور بیرجند – قاین بپردازد اشاره می کند و می گوید : به هر یک از این شرکت ها ۵ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می شود که ۳٫۵ میلیارد تومان در مرحله اول و ۱٫۵ میلیارد تومان هم در مرحله دوم پرداخت خواهد شد و در حال حاضر اسناد آن هم آماده شده است.
وی عنوان می کند: این پروژه در قالب یک طرح ملی است که یک مسیر آن از فیض آباد شروع و به گناباد ، قاین و بیرجند ختم می شود و مسیر دیگر آن هم از فیض آباد شروع می شود و تا بجستان ، فردوس و دیهوک ادامه دارد که سال گذشته برای این طرح ملی ۲۹ میلیارد تومان و امسال هم ۲۲ میلیارد تومان اختصاص یافته است.
وضعیت اجرای قطعات
«جعفری» طول قطعه اول جاده بیرجند – قاین را ۳۸ کیلومتر عنوان می کند و می گوید: این قطعه از بیرجند تا کیلومتر ۲۰ در حال حاضر زیر بار ترافیک است ، ۷ کیلومتر آسفالت شده و به زودی زیر بار ترافیک خواهد رفت و ۱۱ کیلومتر دیگر هم در دست اجراست .
وی با بیان این که قطعه دوم این محور ۴۱ کیلومتر است یادآور می شود: از این قطعه ۴٫۵ کیلومتر آماده بهره برداری است و به زودی زیر بار ترافیک خواهد رفت و ۲ کیلومتر دیگر هم در نزدیکی سه راهی روم در حال بهره برداری بوده و عملیات ۳۴ کیلومتر دیگر ادامه دارد.
به گفته وی در قطعه سوم ۱۰ کیلومتر از مسیر به صورت بتنی احداث شده و به زودی زیر بار ترافیک می رود.
استقامت و عمر این ۱۰ کیلومتر حدود ۲ برابر بیشتر از جاده هایی است که با آسفالت ساخته می شود اما هزینه اجرای آن مانند سایر راه ها به ازای هر کیلومتر ۱٫۵ میلیارد تومان است.
به گفته وی از قطعه سوم نیز ۱۰ کیلومتر دیگر در دست اجراست.
وی می گوید : از ابتدای این مسیر ۲۳ کیلومتر زیر بار ترافیک رفته و قرار است به زودی ۲۱ کیلومتر دیگر هم به آن اضافه شود بنابراین ۵۶ کیلومتر دیگر از این محور می ماند که حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی درباره نقاط حادثه خیز هم می گوید: در محور بیرجند – قاین ۳ نقطه حادثه خیز مهم وجود دارد ، یکی از این نقاط سه راهی روم است که با احداث تقاطع غیر همسطح رفع شد و دیگری پیچ «خرواج» است که این نقطه هم با احداث واریانس رفع مشکل شد.
در حال حاضر یک نقطه حادثه خیز در این محور باقی مانده که در پیچ های «خیرات» واقع شده و رفع این نقطه فقط با دوبانده سازی میسر است.
به گفته وی اعتباری که برای رفع نقاط حادثه خیز این محور اختصاص یافت ۳ میلیارد تومان بود که برای سه راهی روم هزینه شد و سایر نقاط حادثه خیز اعتبار خاصی دریافت نکرده است بلکه اعتبار آن در قالب پروژه دو بانده سازی این محور است.
وی با بیان این که برای اجرای هر چه سریع تر این پروژه پیگیری ها و رایزنی هایی با مسئولان در مرکز کشور خواهیم داشت تاکید می کند: استاندار و سایر مسئولان مربوط هم باید در این زمینه تلاش کنند تا اعتبارات آن هر چه سریع تر جذب شود و علاوه بر این ، اعتبارات بیشتری هم از سایر منابع و ردیف های ملی بگیرند.
خراسان جنوبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا