سیاسی

ریل راه آهن هم در خیال خراسان جنوبی‌ها خشکید

به گزارش نسیم قائن ،
اگرچه اتصال منطقه جنوب خراسان به راه‌آهن برای اولین بار در سال ۱۳۸۰ و قبل از تقسیم خراسان بزرگ کلید خورد اما اولین خبر در این زمینه آبان ماه ۱۳۸۹ از رسانه‌‌های خبری با این تیتر انتشار یافت «عبور راه‌آهن شرق کشور از مسیر بیرجند – قائن – گناباد تصویب شد».علیرغم پیگیری‌های مسئولان وقت تا آبان ماه ۱۳۹۰ تنها مصوبه جدیدی که در این زمینه مورد تأیید دولتمردان وقت قرار گرفت؛ این بود که راه آهن از مسیر بیرجند به فردوس و قاین به راه آهن سراسری متصل گردد و هیچ اعتباری به این پروژه اختصاص نیافت تا سال ۱۳۹۱ که دولت دهم برای پروژه راه آهن شرق کشور بودجه جداگانه¬‌ای اختصاص داد، بودجه‌ای که البته دندان ‌گیر نبود و فقط برای آسفالت جاده یک روستا کفایت می‌کرد، نه پروژه عظیمی مانند راه آهن!
وعده پشت وعده و بودجه ناچیز
با وجود پیگیری نمایندگان استان و وعده های داده شده، در بخشنامه رئیس جمهور اشاره شد که در سال ۹۲ با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور، ردیف بودجه جدید تعریف و طرح جدید عمرانی اجرا نشود و راه آهن خراسان جنوبی هم سهمی از بودجه ۹۲ و ۹۳ نگرفت. اما طبق گفته سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی، سال ۹۳ برابر پیگیری هایی که صورت گرفت مبلغ ۲۰ میلیارد ریال در خصوص انجام مطالعات اجرای راه آهن بیرجند – زاهدان و در نهایت اتصال به راه آهن سراسری بافق – مشهد اختصاص و تامین اعتبار شد. انجام مطالعات این طرح نیز در اولویت کاری شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای راه آهن سراسری کشور قرار گرفت.
۲۶ مردادماه ۹۳ بود که خبر اختصاص ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای مطالعات راه آهن خراسان جنوبی در بودجه سال ۹۴ در رسانه‌های استان منتشر شد. سال ۹۵ هم نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان به پروژه راه آهن در بودجه سالانه قرار گرفت. با این حال همین رقم های اندک و ناچیز در نظر گرفته شده هم پرداخت نشده تا جایی که از سال ۹۰ تا سال ۹۵ بودجه‌ای که برای راه آهن شرق کشور، عملیاتی و پرداخت شده است، رقم ناچیز حدود ۷ میلیارد ریال بوده است، رقمی که حتی کفاف طرح های مطالعاتی را هم نمی دهد و درحالی که برای این خط راه آهن بودجه ای قابل توجه یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی نیاز است.رقم کم پرداختی برای راه آهن خراسان جنوبی به اینجا ختم شد که بودجه دولت برای راه آهن شرق کشور در سال ۹۶ نسبت به سال‌های گذشته کاهش ۵۰ درصدی داشت و تنها ۵میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان بودجه به این پروژه اختصاص یافت.
نمایندگان استان آستین بالا بزنند
بنابراین اگرچه ارزان‌ترین و مطمئن‌ترین شبکه حمل و نقل، شبکه ریلی است که بی شک در راستای بهره گیری از منابع عظیم معدنی خراسان جنوبی، ایجاد اشتغال، تولید ثروت برای مردم، نگهداشت جمعیت روستاها و شهرهای کم برخوردار در این استان مرزی و در نتیجه ایجاد امنیت پایدار، توسعه اقتصادی استان بسیار تاثیرگذار می‌باشد. همچنین در انتقال کالا از بنادر جنوب به ویژه چابهار به شمال و سرخس و ترانزیت آن به آسیای میانه نیز نقش غیر قابل انکاری ایفا خواهد کرد اما این‌ فرصت‌ها نیازمند اعتباراتی است که همچنان در صف انتظاراند.
از تخصیص یافتن اعتبارات این پروژه که بگذریم، بنا به گفته جعفری مدیرکل راه و شهر سازی استان مطالعات فاز اول و دوم در دو قطعه انجام و اسناد مناقصه تهیه شده است اما پروژه به دلیل تخصیص نیافتن اعتبارات لازم برای شروع عملیات اجرایی به پیمانکار واگذار نشده و متوقف است.
واقعیتی که نمایندگان استان را بر آن داشت در این زمینه وارد عمل شوند و پیرامون توسعه راه آهن استان مخصوصا محور شرق (بیرجند- زاهدان) و یک خط از راه آهن بافق مشهد به فردوس نشست‌هایی داشته باشند. نماینده مردم بیرجند درمیان و خوسف در مجلس گفت:«بودجه این پروژه تقدیم مجلس شده و وضعیت بودجه را بررسی کردیم اما به دنبال کسب اعتبارات لازم برای راه‌آهن از راه‌های مختلف هستیم. امسال در لایحه دولت به مجلس اعتبارات راه آهن در کل کشور به شدت کاهش پیدا کرده و در حال حاضر از بودجه عمومی کشور امکان ساخت راه آهن وجود ندارد و آن چه مهم است فاینانس است.»
امیدی به دولت نداشته باشید
توقف پروژه‌ در استانی که قریب به دو دهه درگیر خشکسالی است و تنها امید مردمانش به این طرح برای جذب سرمایه‌گذاران و اشتغال جوانان استان است، نمی تواند خبر خوبی برای خراسان جنوبی ها باشد. این پروژه با وجود ضرروتی که در استان به راه اندازی آن احساس می شود، قریب همچنان در صف اعتبار بودجه مانده است.
البته به نظر نمی‌رسد که این پروژه به این زودی محقق گردد و با نیم‌نگاهی به جدول بودجه در سال ۹۷ و قرار گرفتن خراسان جنوبی در قعر این جدول به این مهم خواهیم رسید که اگر مسئولان استان به دنبال تحقق این پروژه ها هستند، باید چشم امیدشان را از بدنه دولت برگیرند. چراکه اعتبارات دولتی برای این پروژه به خانه‌ای می‌ماند که بخواهد با چند تن گچ سفیدکاری شود اما تنها توانایی‌اش تأمین یک کیسه گچ در سال است. نیاز است که مسئولان استان عزم خود را جزم کرده و برای تحقق این موضوع از طریق فاینانس و یا نهادهایی که آمادگی سرمایه گذاری در این خصوص را دارند، چون بنیاد برکت، آستان قدس رضوی، قرارگاه خاتم الانبیاء وارد مذاکره شوند تا به زودی تیتر رسانه های استان این باشد«راه آهن خراسان جنوبی افتتاح شد».
منبع:روزنامه جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا