رفت و آمدهای سیاسی تعیین کننده خط و مشی آموزش و پرورش قاین

به گزارش نسیم قائن ، آموزش و پرورش قاین با بیش از ۲۰۰۰ پرسنل و قریب ۲۴۰۰۰ دانش آموز از جمله دستگاه های حاکمیتی و زیر ساخت آفرین شهرستان می باشد که در کنار قوانین و مقررات ابلاغی و دستوری، برابر قانون برخوردار از حمایت و مشارکت دو رکن نظارتی و پشتیبانی مردمی و شورایی نیزمی باشد .
شورای آموزش و پرورش و انجمن اولیا و مربیان با حضور در بالاترین سطح از سطوح تصمیم گیری دستگاه تعلیم و تربیت، بر اساس مواد قانونی از وظایف و اختیاراتی برخوردار می باشند که در رفع موانع موجود در سیاست های کلان و کلاسی آموزش و پرورش شهرستان و با کمک شبکه گسترده این دو رکن در دستگاه های اجرایی و نهاد خانواده، ظرفیت عظیمی برای این دستگاه محسوب می شود .
بر این اساس هرگونه تردید آموزش و پرورش در تحقق اهداف بلند نظام تعلیم و تربیت اسلامی و تعیین اولویت های این دستگاه و همچنین انتقال حس کمبود منابع به مدارس شهرستان و انباشت سالانه مشکلات فضا و نیروی انسانی که بخش اعظم آن با ارجاع و مشارکت فکری این ارکان قابل پیگیری و چاره است، ظلمی مضاعف بر جامعه فرهنگی و دانش آموزی قاینات می باشد .
اما افزایش فعالیت کلاس های کانکسی و چند پایه دوره ابتدایی در سال تحصیلی جاری و ادامه فعالیت مدارس مختلط دختران و پسران متوسطه اول قاینات که آسیب ها و ناهنجاری های تربیتی و تحصیلی فراوانی را متوجه دانش آموزان شهرستان می نماید و دو مشکل اساسی افزایش ترک تحصیل و افت آموزشی و پرورشی را بدنبال دارد، سند محکمی بر ضرورت توجه هرچه بیشتر مدیریت شهرستان و ارکان آموزش و پرورش به نیازها و اولویت های این دستگاه می باشد .
همچنین افزایش روزافزون کمبود نیروی انسانی و تجهیزاتی در کنار کمبود فضای آموزشی و ساماندهی کلاس های درس مدارس در اتاق ها و اتاقک های اداری و انباری نامناسب، هشدار دیگری بر کم کاری، عقب ماندگی و حرکت نامطمئن آموزش و پرورش شهرستان در انجام وظایف محوله می باشد که تدبیر هوشیارانه شورای آموزش و پرورش و دیگر ارکان مؤثر را می طلبد .
بدین منظور و علاوه بر استفاده از ظرفیت های مورد اشاره آموزش و پرورش می تواند با مراجعه و باور به توانایی های ارکان آموزشگاهی (شورای معلمان، شورای دانش آموزی، انجمن اولیا و شورای مدرسه) بسیج عمومی را با مشارکت دانش آموزان مستعد و انقلابی شهرستان و در راستای پویایی، خلاقیت آفرینی و سازندگی دنبال نماید تا به جایگاه اصلی و شورایی خود برگردد .
بررسی و تجزیه و تحلیل دلایل کاهش رتبه علمی دانش آموزان قاین در مقیاس شاخص های آموزشی گذشته و در مقایسه با عملکرد شهرستان های همسایه و همتراز در استان و خارج از استان و چرایی تبدیل این نهاد مقدس به باشگاه رقابت های سیاسی و حزبی که بار ها مورد اعتراض اشخاص حقیقی و حقوقی قرار گرفته، وظیفه خطیر دیگری است که جز از عهده شورای آموزش و پرورش و مداخله أحسن انجمن اولیا و مربیان شهرستان ساخته نیست و آموزش و پرورش با اعتماد و مراجعه به این ظرفیت عظیم باید شاخص های آموزشی و تربیتی شهرستان را ارتقا بخشد .
مشکلاتی همچون بازگشت لشکر بازنشستگان به کلاس های درس، چک سفید امضای آموزش و پرورش در دست مدیران و مشاوران مسحور در برنامه مؤسسات آموزشی آزمون محور و اقدام تنش آفرین آموزش و پرورش در تعطیلی کلاس درس در هفته پایانی مهرماه، نشانه ی دیگری از ضرورت دخالت، نظارت و نقش آفرینی ارکان قانونی آموزش و پرورش شهرستان و آحاد شهروندان می باشد .
در آستانه سال تحصیلی جاری و در روزهای ابتدایی آغاز بکار مدارس شهرستان، خبر افتتاح هشت هزار کلاس درس با میلیاردهای ریال اعتبار در کشور رسانه ای شد و مدیران اجرایی استان مسئله کمبود نیروی انسانی مناطق را پیگیری و رسانه ای کردند و همچنین طرح وزارتی آموزش مهارت های پایه در ۱۰ درصد مدارس کشور از سوی وزیر اعلام شد و اکنون مطالبه دانش آموزان و اولیا از آموزش و پرورش اعلام سهم قاینات از این طرح ها می باشد و اینکه این مدیریت برای برخورداری از سهم مناسب چه اقداماتی در این خصوص داشته است ؟
و خلاصه کلام اینکه آموزش و پرورش تا زمانی که از چشم اندازی منطقی و برنامه ای اصولی برخوردار نباشد و حمایت و مشارکت ارکان مورد اشاره را در کنار خود نداشته باشد و اعتقاد و باور به حرکت جهادی در آن تقویت نشود و شورای معاونین آن موظف به ارائه برنامه و اولویت های کاری و گزارش پیشرفت سالانه نباشند و از نظارت سخت برخوردار نگردد البته که ادامه مشکلات و نارضایتی ها و صرف هزینه های سنگین مالی و انسانی در آن پایانی نخواهد داشت و رفت و آمدهای سیاسی همچنان تعیین کننده خط و مشی این دستگاه خواهد بود .
محمد رضا فرخی