سیاسی

جشنواره‌‌ای به رنگ فجر

به گزارش نسیم قائن ، جشنواره فیلم فجر به عنوان جشنواره‌ای که اساس و بنیان آن را توجه به آرمان ها و دستاوردهای انقلاب تشکیل می‌دهد، همه ساله حضور فیلمسازانی را تجربه می‌کند که به موضوعاتی همچون انقلاب و دفاع مقدس می‌پردازند و موضوعاتی از این قبیل بخشی از دغدغه فیلمسازان از دوره‌های ابتدایی تاکنون بوده است. ژانری که با وجود گذشت ۳۹ سال همچنان اصلی‌ترین کانال ناگفته‌های هشت سال دفاع مقدس و ارزش‌های انقلاب اسلامی و مقاومت به شمار می‌رود.
با نگاهی به دوره‌های مختلف جشنواره فیلم فجر، می‌بینیم بسیاری از فیلم‌هایی که حوزه انقلاب و دفاع مقدس را بستر بیان قصه قرار داده‌اند جزو موفق‌ترین آثار جشنواره بوده‌اند و جوایز قابل توجهی در رشته‌های گوناگون به خود اختصاص داده‌اند. از «نینوا» و «پرواز در شب» تا «باشو غربیه کوچک»، «از کرخه تا راین»، «کیمیا» و«سفر به چزابه» که موضوع جنگ و تبعات بعد از آن را محور اصلی داستان خود قرار دادند. هر چند از دهه ۸۰ به بعد فیلمسازان این حوزه با رویکرد پخته تری این نوع سینما را ادامه دادند و فیلم‌هایی چون «دوئل»، «گیلانه» و «اتوبوس شب» هر کدام در دوره خود به پدیده‌هایی در این حوزه تبدیل شدند. در این میان آثاری همچون «لیلی با من است» و«اخراجی‌ها» نیز به جنگ با زاویه طنز نگاه کردند و در جشنواره فیلم فجر موفقیت‌هایی به دست آوردند.
اما امسال دست سینمای انقلاب، مقاومت و دفاع مقدس در جشنواره سی و ششم پرتر از همیشه است. برخلاف آنچه به نظر می‌رسید و گاه رسانه‌ای هم می‌شد، سی و ششمین جشنواره فیلم فجر میزبان ۹ فیلم با مضمون انقلاب، مقاومت و دفاع مقدس است که این رقمی کم‌سابقه طی سال‌های اخیر به شمار می‌آید. این ۹ فیلم عبارتند از: امپراطور جهنم (پرویز شیخ‌طادی)- مقاومت، بمب (پیمان معادی)- انقلاب، به وقت شام (ابراهیم حاتمی‌کیا)- مقاومت، تنگه ابوقریب (بهرام توکلی)- دفاع مقدس، سرو زیر آب (محمدعلی باشه‌آهنگر)- دفاع مقدس، کامیون (کامبوزیا پرتوی)- مقاومت، ماهورا (حمید زرگرنژاد)- دفاع مقدس، مصادره (مهران احمدی) – انقلاب، بانو قدس ایران (مصطفی رزاق کریمی) – انقلاب و زنانی باگوشواره‌های باروتی (رضا فرهمند).
انتهای پیام/
منبع : تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا