سیاسی

«بیرجند – قاین» محور مرگبار استان شد

به گزارش نسیم قائن ، آمار تصادفات در محورهای مواصلاتی استان از ابتدای سال تا مرداد رو به کاهش بود و از این ماه تا کنون هر ماه شاهد روند افزایشی تصادفات هستیم که بیشترین آن ها در ۵ یا ۶ نقطه مشخص اتفاق افتاد.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی روز گذشته در کمیسیون اجرایی ایمنی حمل و نقل و مدیریت سوانح رانندگی استان با بیان این مطلب به افزایش ۱۰درصدی تصادفات در ۸ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد و گفت: بیشترین تصادفات منجر به فوت در محور بیرجند –قاین و در حد فاصل کیلومتر ۴۲تا ۴۵ این محور وحوالی ورودی و خروجی آرین شهر رخ داد.
به گزارش خراسان جنوبی، سرهنگ «حسین رضایی» عمده دلایل این تصادفات را نقص جاده عنوان کرد و افزود: تا زمانی که این وضع موجود است باید انتظار وقوع تصادف را هم داشت.
نقاط مستعد تصادف
وی با بیان این که در کمربندی طبس دو فقره تصادف منجر به فوت در یک ماه گذشته رخ داد فرسودگی علائم هشدار دهنده را از دلایل تاثیرگذار در این تصادفات عنوان کرد و با اشاره به فعالیت برخی شرکت های راه سازی در جاده ها که با بی توجهی به ایمن سازی محور سبب وقوع دو تصادف فوتی شدند، گفت: با توجه به مکاتبات پی در پی با این شرکت ها در زمینه نصب علائم هشدار دهنده باز هم این موضوع رعایت نمی شود.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان یکی از دلایل وقوع تصادفات مرگبار در محورهای روستایی و نقاط دور افتاده را ناآگاهی و محروم بودن روستاییان از مباحث آموزشی رانندگی عنوان کرد و افزود: در چند ماه گذشته ۷نفر از روستاییان جان خود را از دست دادند.
سرهنگ «حسین رضایی» به وجود ۵۲ نقطه حادثه ساز و ۱۵۱ نقطه مستعد وقوع تصادف در محورهای استان که نیاز به نوسازی، نصب علائم، ترمیم و روکش آسفالت و… دارد اشاره و اضافه کرد: در بعضی از این تصادفات استاندارد و ایمن نبودن وسیله نقلیه علت فوت سرنشینان تشخیص داده شد.
وی با بیان این که برای جلوگیری از ورود شتر به داخل جاده در ۳ محور به طول ۴۰تا ۵۰ کیلومتر نیاز است تدابیری اندیشیده شود، به طرحی که در عباس آباد شاهرود اجرا شده اشاره کرد و آن را مناسب دانست.
در این جلسه مدیر کل مدیریت بحران استانداری هم با بیان این که هر ماه شاهد واژگونی تانکرهای حامل سوخت و فرآورده های نفتی هستیم خواستار تعیین تکلیف بحث امدادرسانی در این زمینه شد. «میر جلیلی» گفت: متولی این بخش در استان مشخص نیست و نوعی ناهماهنگی بین شرکت منطقه ای پخش فرآورده های نفتی و اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان دیده می شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و رئیس این کمیسیون هم پس از بررسی ۱۰مصوبه جلسه قبلی و ارائه دستورهای لازم به اعضای جلسه به صراحت قانون در تقسیم وظایف به دستگاه ها اشاره کرد و گفت: در بحث واژگونی تانکرهای حامل سوخت، مدیریت میدان با پلیس راه، بازگشایی محور با راه و شهرسازی و تخلیه و جمع آوری مواد خطرناک با حمل و نقل و پایانه هاست و در این زمینه هر نوع کم کاری و اهمال باید اعلام و با آن برخورد شود.
مهندس«همایون نخعی نژاد» افزایش تصادفات چند هفته گذشته را قابل ملاحظه دانست و عامل انسانی را در بروز آن بسیار تاثیرگذار عنوان کرد.
فهرست سیاه
وی به روند کاهشی تصادفات در ۶ ماه ابتدای سال جاری اشاره کرد و افزود: این کاهش آمار نباید از حساسیت کار کم کند و سبب غفلت و کم شدن نظارت ها شود.
وی اضافه کرد: اگر شرکت های راهسازی بر اثر بی دقتی، مقصر در وقوع تصادفات شناخته شوند در فهرست سیاه پیمانکاری قرار می گیرند و باید با آن ها بر خورد شود و کار به آن ها محول نشود. وی از افزایش اعتبارات راه های استان در سال جاری خبر داد و با بیان این که اقدام های خوبی انجام شده است، گفت: این ها کافی نیست و باید برای بهبود بخشی وضعیت راه ها تلاش شود.
وی آموزش و اطلاع رسانی را در کاهش تصادفات موثر دانست و گفت: در این زمینه نیاز به همکاری صدا و سیمای استان در تولید برنامه های آموزشی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا