سیاسی

بیرجند- قاین ؛ مشکل دارترین جاده استان

به گزارش نسیم قائن ، مدیر کل راه و شهرسازی روز گذشته در سومین جلسه کمیسیون ایمنی حمل و نقل و مدیریت سوانح رانندگی استان با بیان این مطلب گفت: تکمیل دوبانده سازی این محور در ۳ قطعه در مرحله اجرا قرار دارد.
مهندس «جعفری» افزود: ۲۱٫۸ کیلومتر از این محور به بهره برداری رسیده و ۲۱٫۵ کیلومتر آماده بهره برداری و ۵۶٫۱ کیلومتر هم در دست اجراست.
وی تجهیز و نصب علایم برای این محور را از مشکلات پیش رو اعلام و ابراز امیدواری کرد: با پیگیری مسئولان مربوط این مشکل رفع شود.
وی طول راه های استان را ۱۳ هزارو ۷۰۰ کیلومتر اعلام کرد و افزود: از این میزان ۳ درصد بزرگراه، ۴ درصد راه های اصلی، ۶ درصد راه های فرعی و ۵ درصد راه های روستایی است.
اعتبار کم برای استان
وی با بیان این که طول متوسط راه های استان ۵ درصد راه های کشور و جمعیت و وسعت استان یک درصد کشور است، افزود: با توجه به این آمار رقم اعتبارات اختصاص یافته به استان کم است.
وی با اشاره به وقوع تصادفات اخیر در محور دیهوک، بازگشایی ۱۵ کیلومتر باند دوم این محور را یادآور شد و گفت: از ۱۷ کیلومتر انتهایی این حوزه کمتر از ۲ کیلومتر آسفالت نشده و در اولویت قرار دارد و بعد از تکمیل به عنوان باند دوم بازگشایی می شود.
وی ادامه داد: بر اساس نظر راهداری و حمل و نقل جاده ای باید قسمت جدید ۲ طرفه و قسمت قدیمی از مسیر حذف شود در حالی که نظر اداره کل راه و شهرسازی و پلیس بر این مهم است که با وجود بالا بودن آمار و شدت تصادفات این محور به صورت یک طرفه بازگشایی و این اقدام به عنوان مصوبه اعمال شود. بازگشایی باند دوم ورودی فرودگاه، شست وشوی علایم، حضور اکیپ های هلال احمر، پلیس راه و …در محورها، حضور ۱۰ خودروی سواری کنترل نامحسوس، خط کشی راه های شریانی و … از مصوبات جلسه قبل این کمیسیون بود که مورد بررسی قرار گرفت.
کاهش ۱۴ درصدی جان باختگان جاده ای
رییس پلیس راه استان هم در این جلسه با اشاره به کاهش ۱۴ درصدی آمار متوفیان تصادفات جاده ای در ۴ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: آمار جرحی و مجروحان در این مدت نسبت به مدت مشابه ۲۷ درصد رشد دارد.
به گفته سرهنگ«رضایی» آمار تصادفات ناشی از خستگی تا ۶۰ درصد اعلام شده و بیشترین زمان وقوع تصادف ها نیز ۱۲ ظهر تا ۱۲ شب است و محورهای بیرجند، طبس، قاین و فردوس هم بالاترین میزان تلفات جاده ای را در این مدت داشته اند.
وی با بیان این که۴۱ درصد تصادفات فوتی در نقاط مستعد استان اتفاق افتاده است ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۰ درصد تصادفات به علت واژگونی خودرو رخ داده است.
به گفته وی علت ۶۰ درصد حوادث مدت یاد شده بی توجهی به جلو و خواب آلودگی رانندگان بوده است.
وی به برخی تصادفات به وقوع پیوسته اشاره کرد و مهمترین عوامل بروز این تصادفات را نبود حفاظ ایمنی، نیوجرسی، شیب های شیروانی بالا، وجود جسم سخت در کنار جاده، نبود گریزراه و… در برخی نقاط برشمرد.
ثمن شاهی، گردنه پر تخلف
وی گردنه ثمن شاهی را یکی از نقاط دارای تخلف اعلام کرد و با بیان این که در این منطقه شاهد تخلفات بالا شامل سرعت و سبقت غیر مجاز هستیم، خواستار بازگشایی هرچه سریع تر ۴ کیلومتر دوبانده سازی این گردنه شد. وی زمان های وقوع حادثه در جاده ها را ۵ زمان اعلام کرد وگفت: ۱۱ شب تا اول صبح، یک ساعت قبل و بعد از طلوع خورشید، بعد از صرف ناهار و شام، بعد از مصرف داروی خواب و بعد از شیفت های اداری از عمده ترین زمان های وقوع حوادث جاده ای در استان است.
وی خواستار اختصاص ۱۰ دستگاه خودروی کنترل نامحسوس با توجه به افزایش آمار تصادفات، آموزش مردم و رانندگان، تجهیز مجتمع های خدماتی رفاهی، راه اندازی بازارچه های محلی در مسیر شهرستان و جاده اصلی از طریق فرمانداری ها، راه اندازی استراحتگاه و ایستگاه های صلواتی، اعمال بسته های حمایتی و تخفیف زائرسراها برای مسافران، آشکار سازی نقاط حادثه خیز و … به منظور کاهش حوادث جاده ای شد. وی گفت: در برخی محورها از محل وقوع حادثه بیش از ۳ ساعت تا اولین مرکز بهداشتی و بیمارستان فاصله است و بعد مسافت و زمان مورد نیاز باعث وقوع مشکلات برای مصدومان می شود.
محرومیت استان در دوبانده سازی
سرپرست معاونت عمرانی استانداری هم با بیان این که برای جذب اعتبارات ملی اقدامات خوبی انجام شده است، گفت: در بسیاری از نقاط کشور بیشتر راه ها دوبانده است و حتی در برخی مناطق ۲ مسیر دوبانده وجود دارد در حالی که خراسان جنوبی در این زمینه در محرومیت است. مهندس«فرهادی»در مورد محور دیهوک – راهور اظهار داشت: در این محور باید ۲ باند مستقل از هم به بهره برداری برسد و با توجه به وقوع تصادفات در این مسیر باید حضور پلیس پررنگ تر باشد و دوربین های ثبت تخلف نیز فعال شود. وی خواستار اجرای خاکریز در دهانه پل ها در محورهای مواصلاتی شد و تاکید کرد: اجرای خاکریز در دهانه پل ها در نقاط پر تصادف باید در اولویت قرار گیرد. وی در زمینه مشکل برخی شهرستان ها در خصوص نبود پلیس راه گفت: باید پلیس راه برای شهرستان هایی مانند خوسف که این شرایط را دارند در نظر گرفته شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا