یادداشت ها

با حجاب چه کردیم!؟

محمد رضا فرخی طی یادداشت ارسالی به پایگاره خبری نسیم قاین نوشت:حجاب در سال های پس از دوران دفاع مقدس و علی رغم برخورداری از صراحت در آیات و تاکیدات روایی متاسفانه در میان پاره ای از احزاب سیاسی و اقشار با نگاه و نظرات متفاوتی دنبال شد .

طیفی از سیاسیون بویژه در مدیریت اصلاحات برای غلبه بر رقیب و به قیمت کسب آراء بیشتر در مجلس، از حجاب قرائت همراه با تسامح و تساهل در شهرستان ارائه و این مسئله شرعی و اسلامی را قربانی آمال سیاسی خود کردند به گونه ای که درب ستاد ها بصورت ویژه به روی افراد بی یا بد حجاب گشوده شد و در پاسخ به گلایه شهروندان گفتند “تو هم یک رای داری و اونا هم هر یک، یک رای”

از اقشار نیز جماعتی روشنفکر مآب مسحور، به همراه سلبریتی های دلاری برای توجیه دیدگاه غربی خود و کاستن از اهمیت پوشش، خود برهنگی و لایبالی گری پیشه کردند و گروهی دیگر با عبور از امر به معروف، به نهی و اقدامات چکشی و سلبی بسنده نمودند و اینگونه؛ جاذبه حجاب در مجامع دارالمومنین قربانی شد .

در این میان نگاه دانشگاه که انتظار اصلاح بر آن می رفت و برخی محیط های اداری که دارای اثر و جاذبه است، جوانان و نوجوانان را در دو راهی انتخاب، به زیبایی های ظاهری مجذوب ساخت و از طرفی برخی از مدرسین دانشگاه که قادر به روخوانی یک آیه از قرآن نیستند و زبان و استناد روایی نمی دانند و از سویی بهره ای از فرهنگ و هنر ایرانی – اسلامی ندارند، حجاب و آرامش روحی و روانی آنرا به بهانه روانشناسی، با رنگ ها به بازی گرفتند و از رنگ و نقش، آرامش طلبیدند که البته نشد .

در این میان، تساهل و تسامح دستگاه های مسئول در مسئله حجاب و عبور ساده و غیر مسئولانه مجامع فرهنگی و صنفی از گسترش روز افزون بی حجابی و عادی انگاری در پوشش و آرایش در اماکن عمومی این فضا را برای کاسبان این عرصه مطمئن تر کرده است چنانکه در دولت سیزدهم که مقوله های فرهنگی برایش مهم اعلام شده است آرایش و پیرایش سطح شهر که قارچ گونه در کوچه ها و اماکن مسکونی رشد کرده برای بازار گرمی و جذب مشتری، روزانه تصاویر آرایش زنان و دختران را در پیج ها و استوری ها و در تاروپود فضای مجازی منتشر و بی حجابی را در قاینات تبلیغ می کنند و نظارتی بر آنها نیست .

پاره ای از این تصاویر و صحنه ها در فضای باز و طبیعت اطراف شهر تهیه می شود که البته وسیله کسب درآمد بیشتر و کلاس کاری است که نه تنها حجاب و پوشش در آن رعایت نمی شود بلکه خارج از ضوابط صنفی، قوانین کار و نرخ گذاری است .

اماکن و سالن های ورزشی دولتی و خصوصی نیز که رسالت سلامت جسمی و روانی جامعه را یدک می کشند، مسئولیت کار خود را در چهار دیواری سالن می بینند و نسبت به نوع پوشش ورودی و خروجی، مسئولیتی قائل نیستند و کار فرهنگی در آن صورت نمی گیرد .

در سرویس های حمل و نقل عمومی درون و برون شهری معمولا دو و سه ردیف اول، اختصاص به افراد بی حجابی دارد که عمدتا همراهی خانواده را ندارند و تنها سفر می کنند و ناظرین ترمینال، پلیس و هیچ کس در طول سفر توضیحی از راننده یا فروشنده بلیط نمی خواهد و این خود الگو و فرصتی برای دیگران – جوانان و نوجوانان- می شود که این تیپ پوشش و سفر را جامعه تکریم می کند و لذا باید اینچنین بود.

آموزشگاه های رانندگی در سطح شهر علی رغم وجود مربیان ماهر و حرفه ای خواهر در آموزش عملی رانندگی برای آموزش دختران از مربیان مرد استفاده می کنند که بداخلاقی و رفتار سوء آنها گزارش و اعلام گردیده است و با تمام تلاش خواهران تحت تعلیم، امکان رعایت حجاب برای آنها وجود ندارد و برای بسیاری، نقطه آغاز چشم پوشی و تحمیل و پذیرش اجباری بد حجابی است .

همینطور در شورای فرهنگ عمومی و شوراهای فرهنگی و آموزشی مرتبط با جوانان و نوجوانان “مدرسه ای و دانشگاهی” شاید بتوان به جرات گفت دریغ از یک مصوبه و اقدام مطالعه شده در آگاهی رسانی و پیشگیری و البته درمان برخی ناهنجاری ها و هنجارشکنی های سازمان یافته در مسئله بی حجابی، در حالی که این شوراها در هماهنگی و بکارگیری دستگاه های مسئول می توانند فضای متفاوتی را در هدایت و اصلاح رقم بزنند .

در مهدهای کودک، حرکت مربیان بر اساس موج حاکم بر فضای مجازی و مطالبه عده ای خاص تنظیم می شود و مدیران در رقابت و تلاش برای جذب نوآموز بیشتر از مربیان، چیزی جز این نمی خواهند و اینچنین موج رسانه غیر رسمی، رقص و آواز نوروزی، چهار شنبه سوری، الگوهای بادکنکی بزرگ نمایی شده تاریخ انقضا خورده را به جای مناسبت های ملی، مذهبی، فرهنگی و کار فرهنگی و الگوی ایمانی و انسانی مورد نیاز جامعه، ترویج می کنند و اینگونه است که نوآموز از ابتدای ورود به جمع و جامعه مجذوب زیبایی های ظاهری و قهرمانان خیالی می شود .

 

همینطور در دیگر مدارس بحث و مطالعه ای پیرامون حجاب صورت نمی گیرد و دغدغه ای به حساب نمی آید و اندک ورود به مسئله حجاب نیز بدون پشتوانه حمایتی و مطالعاتی، تحکمی و با برخوردهای دور کننده و غیر موثر همراه می شود که متاسفانه نتیجه عکس داده است . در حالی که با همراهی مربیان، دانش آموزان و خانواده می توان همایش ها، جشنواره ها، برنامه های آگاهی بخش و آموزشی و پرورشی قوی و موثری را برگزار نمود و محاسن، زیبایی ها و بهره فردی و اجتماعی حجاب را برای عزیزان تبیین کرد و رسانه معاند و خوراک هدایت شده مسموم آنرا به چالش کشید و دختران و پسران را در برابر کمین تهاجم فرهنگی، بیمه و توانمند ساخت .

انتظار است آموزش و پرورش در دوره مسئولیت جدید، مدارس را از این جهت پویا و فعال ببیند و  وظایف پرورشی مدارس را از برگزاری چند مسابقه کتبی، به میدان اخلاق و الگوی علمی و عملی رفتاری سوق دهد تا به جای توجه به زیبایی ها و جاذبه های ظاهری و سطحی موقت و زودگذر، زیبایی های واقعی وجودی، توانایی علمی – اخلاقی و سکینه درونی و امنیت اجتماعی جایگزین گردد .

همچنین برای آموزش و یادگیری هنر و موسیقی نیازی به پریشان کردن زلف، رنگ صورت، پوشش خاص و در یک کلام ویترین شدن نیست و اینکه خروجی این مراکز اینگونه باشد باید دستگاه های مسئول پاسخ دهند که در آموزشگاه های باصطلاح آزاد فرهنگی و هنری چه می گذرد و رسالتشان چیست؟

خانواده کانون راحت و بی ملاحظه فرزندان است که در آن فقط برخی الفاظ و صوت ها بعنوان تکیه کلام به یادگار در فرزندان حفظ می شود ولی تمام آموزش و الگوی رفتاری آنها در “کارگاه شبانه روزی رفتار والدین و دیگر اعضا خانواده” یادگرفته و سپس تکرار می گردد که در این خصوص می طلبد سرانه مطالعه و سبد فرهنگی – آموزشی خانواده را پر و پیمانه تر دید .

و کلام آخر اینکه برای تدبیر و حفظ حجابی که قانون جنگل یکپارچه و زور تفنگ نتوانست آنرا از جامعه اسلامی – ایمانی قاینات بگیرد و طرح کشف حجاب پهلوی در این خطه دلاور خیز ناکام ماند، لازم است ده ها دستگاه متولی فرهنگ و سینه چاک سواد و اقدام های مناسبتی، موضوع حجاب را هماهنگ و بر اساس پژوهش و انجام وظیفه همه جانبه دنبال کنند و شهرداری که مبلمان، مدیریت و منظر شهر را در اختیار دارد با پشتیبانی فکری دستگاه های فرهنگی و آموزشی و حمایت همه جانبه دیگر دستگاه های مسئولی که از بیت المال یا منابع عمومی ارتزاق می کنند، زمینه و اسباب و علل وضعیت حجاب را بویژه در معابر، پارک ها و اماکن عمومی و دولتی اندیشه نموده و پرچم ناخوانده بی حجابی را بار دیگر از بام قاینات به زیر افکنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا