افزونه جلالی را نصب کنید. 30 ذو القعدة 1443 Wednesday, 29 June , 2022
3
به مناسبت سالروز شهادت مرتضی آوینی

ایجاد تحول عمق درونی در مخاطب، رسالت اصلی آوینی است

  • کد خبر : 45543
  • ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۳
ایجاد تحول عمق درونی در مخاطب، رسالت اصلی آوینی است
سیدمرتضی ایجاد تحول عمیق درونی در مخاطبان را رسالت اصلی خویش می دانست که این امر جز از طریق فطرت امکان ندارد. وی در جایی مطرح کرده است: « برنامه روایت فتح" با زبان فطرت با مخاطبان سخن می گوید. تلاش بر این بود که انسان ها به فطرت الهی باز گردند تا در آن صورت به هدف اصلی خود که رهنمون ساختن انسان ها بسوی حقیقت است برسند.

به گزارش نسیم قائن به نقل ازطنین یاس، شناخت سیدمرتضی آوینی سخت است. شهید آوینی را می توان جز کسانی دانست که پیش از شهادت خود را از وقف شدگان، فداشدگان در راه ائمه اطهار علیهم السلام و انقلاب اسلامی قرار داده بود. شاید هر صد سال بتوان یکی از این گونه افراد را درک کرد و دلیل آن ناب بودن جوهر تفکر بسیجی در آنهاست، نه دور از دسترس بودن ایشان. این شهید در حقیقت جز ثمرات تفکر امام(ره) است. به عبارت دیگر می توان گفت صورت بندی تفکر و سیرت و سلوک سید مرتضی، نتیجه مجاهدت حضرت امام (ره) است در دوران غیبت، شهید آوینی به دلیل تسلیم شدن در برابر امر پروردگار و گذشتن از موقعیت فوق العاده خطیری که بین روشنفکران و هنرمندان بی تعهد داشت به مقام اولیاء الهی رسید. شناخت زوایای فکری و اخلاقی شهید آوینی گرچه امری سخت است اما محال نیست.
سید مرتضی آوینی انسانی چند وجهی بود. انسانی که به جهت عبور از خود، مورد عنایت خاص ائمه معصومین(ع) قرار گرفت و به جهت معامله صادقانه ای که با حضرت امام خمینی(ره) کرد به واسطه گذشتن از موقعیت های دنیایی و وارد شدن به اردوگاه امام و بذل نفس خویش به لحاظ دورنی به مقاماتی رسید که قلم از بیان آن عاجز است، کاش روزی برسد ابدالی از انسان های اهل باطن، انسان های صاحب بصیرت ظهور کنند و به درجه ای از شنوایی باطن و طی مراحل و مقامات باطنی رسیده باشند که با خواندن آثار او بتوانند گوشه ای از حقیقت وجودیش را ظاهر نمایند.
سید مرتضی به کمک سلوک فردی اش یعنی با آن عبادات و توسلات و گریه های شبش توانسته بود به جنبه های نظری دست یابد. وی راهگشای مشکلاتی را که سر راه پیدا می شد در نماز و گریه برای اباعبدالله الحسین (ع) دنبال می کرد و می گفت: گریه بر حسین بن علی(ع) راه حل مشکلات ما در زندگی روزمره است. وی به احکام اسلامی سخت پایبند بود. آوینی علاقمند به نماز شب بود . علاقمند به تلاوت های قرآن در ساعات های طولانی بود. او تلاوت قرآن را غذای روح می دانست. تغذیه روح وی از تلاوت قرآن و روزه های مستحبی پی در پی بود. شهید آوینی از معدود متفکرانی است که از سطح مشهورات و عادات فکری رایج فراتر رفت و پا به گذار تاریخی نهاد و در فاصله زمانی چهار، پنج سال پس از ظهور انقلاب اسلامی به طرح مباحث و نظریاتی پرداخت که حتی امروز هم بسیاری از اهل نظر حتی از درک ضرورت آن عاجز مانده اند. به عنوان نمونه مباحثی که آوینی در خصوص ماهیت تمدن جدید و پرسش از نسبت اسلام مطرح نموده است و یا آنچه پیرامون عصر نوین بشریت و رسالت انقلاب اسلامی رائه نموده، همگی حکایت از نحوه مواجهه متفکرانه او با عالم و آدم در دروه گذار تاریخی دارد.
خصوصیت ممتاز شهید آوینی جمع بین نظر و عمل و تفکر است که سبب گردیده وی نادره زمان خویش گردد. وی هم کار هنری می کرد و هم دستی در اداره امور مدیریت فرهنگی کشور داشت و این خصوصیت ویژه آوینی است و کمتر کسی را می توان یافت که این ویژگی ها در او جمع باشد. سید مرتضی فرزند معنوی انقلاب اسلامی و مبلغ و مروج تفکر اسلامی و سخن انقلاب بود. از ابتدای فعالیت خود در مقام نویسندگی و ژورنالیستی به مقابله با خطر بزرگی که آرمان های انقلاب اسلامی و نظام ولایت فقیه را تهدید می کرد تمام قد به پا خاست و بسیار سریع و هوشمندانه وقوع تهاجم فرهنگی و ضرورت مبارزه با آن را درک و در حد توان خود مسئولانه، متعهدانه و شجاعانه به مقابله و مبارزه با آن پرداخت.
شهیدآوینی کمانیزم روشنفکران قبل از انقلاب اسلامی را که کاملا می شناخت و نسبت به آنها اشراف کامل داشت. بعد از انقلاب اسلامی و ظهور امام(ره) نوری در دل سید مرتضی افتاد و به یک دریافت بسیار ارجمند و شریف دست یافت و آن اینکه جریان روشنفکری ما کپی از غرب است. مبارزه آوینی با روشنفکران غربی بدین دلیل بود که روشنفکر غربی در نهایت بلاهت تقلید مذموم آیینه گی غرب را می کند. یعنی هر چه مردم به این روشنفکران نگاه می کنند، اثری از خودشان در او نمی بینند.
بزرگترین دغدغه آوینی در درجه اول بدست آوردن قرب و رضایت خدا بود. وجه دیگر نگرانی او در حوزه های دیگری مثل هنر، اجتماع، تربیت انسانها و مطبوعات بود. اما به نظر می رسد برای وی گسترش فرهنگ عاشورایی و کمک برای ورود فرج بیشتری از مردم به اردوگاه اباعبدالله الحسین (ع) مهم تر بود. آری حادثه عاشورا به عنوان یک تفکر مسلط بر همه آثارش سایه انداخته بود و کمتر اثری از اوست که این تأثیر پذیری را نداشته باشد حتی در حوزه تخصصی سینما که به نوعی برکنار از روح عاشورایی است. آوینی این را به عنوان پنجره ای برای مشاهده جهان می داند و حتی اگر در برخی جاها اسمی از عاشورا دیده نمی شود، ولی رسم آن دیده می شود. چرا که او به عنوان یک فرد علاقمند به حکمت و عرفان به تحلیل وقایع می پردازد. آوینی عاشورا را یک واقعه تاریخی تمام شده نمی بیند به همین دلیل به دنبال مصیبت خوانی به معنای رایج و مصطلح آن نیست. برخلاف خیلی ها که نگاهشان به عاشورا نگاه مرثیه سرایانه و مقتل خوانی و اشک گرفتن است در نظر شهید آوینی عاشورا همه زندگی است، زندگی که حرکت در راه عقیده و باور در آن است.
سیدمرتضی ایجاد تحول عمیق درونی در مخاطبان را رسالت اصلی خویش می دانست که این امر جز از طریق فطرت امکان ندارد. وی در جایی مطرح کرده است: « برنامه روایت فتح” با زبان فطرت با مخاطبان سخن می گوید. تلاش بر این بود که انسان ها به فطرت الهی باز گردند تا در آن صورت به هدف اصلی خود که رهنمون ساختن انسان ها بسوی حقیقت است برسند.
شهید آوینی در دوران فعالیت مطبوعاتی اش اگر کسی علیه انقلای اسلامی مقاله می نوشت جواب او را با یک مقاله مستحکم و مستدل می داد بدون اینکه به او ناسزایی بگوید. بدون اینکه او را مورد توهین قرار دهد با بیانی رسا و بلیغ سعی می کرد او را هدایت کند و اگر قابل هدایت نبود ضربه ای که او از ناحیه نوشتن وارد کرده بود با نوشتن پاسخ می داد. سید مترضی یک بسیجی تمام عیار باری امام راحل بود. وقتی حضرت امام خمینی(ره) از دنیا می رفتند، ایشان همان خاکساری و سرسپردگی را که به امام عزیز داشتند، برای مقام معظم رهبری آیت الله العظمی امام خامنه ای، ابراز نمودند. زمانی که برای بیعت خدمت معظم له رسیدند سه مقاله ای « دیدم که می شناسیمش» را نوشت و در مجله سوره چاپ کرد. زمانی که به دستور رهبر معظم انقلاب « روایت فتح» را دوباره در سال 1370 شروع کرد زیر لوای پرچم امام و رهبر خویش در سرزمین داغ و لاله گون جنوب به آرزوی دیرینه خود که همانا شهادت بود رسیدن و نشان بسیجی بودن برای رهبرش را با خون خویش امضا نمود.
حضرت آیت الله خامنه ای خطاب به خانواده شهید آوینی فرموده اند: « وقتی شما می دانید که فرزندتان در پیشگاه خدای متعال در درجات عالی پرواز می کند یعنی آن چیزی که همه عرفا و اهل سلوک و آن سرگشته های وادی عشق و شور معنوی و عرفانی یک عمر به دنبالش گشته اند و دویده اند او با این فداکاری و این شهادت بدست آورده و رضوان و قرب الهی را درک کرده است. خوشحال می شوید که فرزندتان به اینجا رسیده است.»
سید مرتضی آوینی در 20 فروردین 1372 به همراه همکارانش برای ساخت مجموعه تلویزیونی روایت فتح به منطقه عملیاتی فکه رفته بود که بر اثر برخورد با مین خنثی نشده یک پای خود را از دست می دهد اما بر اثر شدت خون ریزی در راه بیمارستان به لقاء معبود می شتابد.
در آخر باید اذعان کنیم ثلمه فقدان آوینی را هیچ کس نتوانسته پرکند. اساسا آوینی هنوز شناخته نشده و عمیق ترین حرف های او هنوز همه در حجاب است. شهید سید مترضی آوینی اندیشمند و متفکر و زمانی شناس است و خیلی عظیم تر از آن آوینی مستندساز و روایت فتح ساز است. اگر در کارهای سینمایی و تلویزیونی او برجستگی دیده می شود این تنها رشحه ای از تفکر عمیق او درباره عالم و آدم بویژه عالم و آدم عصر جدید است. شهید سید مترضی آوینی را باید دریابیم و تا به امروز تنها شاید یک لایه از لایه های عمیق فکری او شناخته شده است.
منابع:
کتاب مرتضی و ما
مجموعه کتاب های انتشارات روایت فتح
روایت گر عشق، مروری بر اندیشه های شهید آوینی

لینک کوتاه : https://nasimeqaen.ir/?p=45543

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.