ادبیات کودکان ونوجوانان

به گزارش نسیم قائن ، ادبیات کودک و نوجوان به نوشته ها و سروده های ادبی ویژه ی کودکان و نوجوانان می گویند.
این نوع ادبیات هم شامل بخشی از فرهنگ شفاهی عامه مانند لالایی ها، مثل ها ،قصه هاست و هم داستان ها و نمایشنامه ها و اشعار و نیز نوشته هایی در زمینه ی این دانش اجتماعی ،علم و کاربردهای آن، هنر و سرگرمی را نیزدر بر می گیرد که نویسندگان و سرایندگان برای کودکان و نوجوانان پدید می آورند.
ویژگی های مهم ادبیات کودک و نوجوان با زبان و بیان توانایی درک و زبان نوشتاری، تخیل و تجربه های کودکان و نوجوانان است .
ادبیات کودک به رشد و پرورش شخصیت خواننده کمک می کند .
در ادبیات کودک اهمیت تصویر را برای کودکان و نوجوانان برابر با اهمیت نوشته می داند و همواره بخشی از پیام را با تصویر بیان می کند .
از مهم ترین اهداف ادبیات کودک و نوجوان آماده کردن کودک برای شناختن، دوست داشتن و ساختن محیط ،شناساندن کودک به خویشتن ،ایجاد احترام به اصالت انسانی و سرگرم کردن و لذت بخش بودن ،علاقه مند کردن کودک به مطالعه و ایجاد عادت به آن ،ایجاد و تقویت صلح در جهان است .
در ایران سال ۱۳۴۰ نقطه ی عطفی در تاریخ ادبیات کودک و نوجوان است در این سال چرخشی بنیادین در کتاب های درسی پدیدار شد .روش تدریس و مطالب کتابهای جدید سن مطالعه را تقریبا سه سال پایین آورد و بدین ترتیب سن کتاب خوان چندین برابر شد .
در سال ۱۳۴۱ شورای کتاب کودک کار خود را شروع کرد و در سال ۱۳۴۴ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به وجود آمد .
در این دوره اهمیت ادبیات کودک در رشد فکری و پرورش اندیشه و تخیل از دوران کودکی و نوجوانی در ایران شناخته شد.
زهرا سادات انوری مربی ادبی کارگاه ادبی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان قاین